Joga (yoga) a meditácia: aké sú medzi nimi rozdiely?

Jóga je prospešná nielen pre vaše fyzické, ale i pre vaše psychické zdravie. Zlepšuje vašu flexibilitu a pomáha pri správnom držaní tela a fungovaní metabolizmu. Chcete cvičiť jógu? Možno vás k tomu inšpiruje aj náš článok.

Jóga (základné informácie)
Meditácia: účinky a postup
Joga a názvy pozícií
Yoga pre začiatočníkov
Jóga pre zdravý chrbát
Ashtanga joga
Hormonálna jóga

zaba Foto: Pixabay

Jóga (joga, yoga) a meditácia

Joga nemusí byť len fyzickým cvičením, ale aj formou meditácie, pri ktorej si uvoľníte vaše telo a myseľ od každodenného zhonu. Duševné zdravie je predsa rovnako dôležité ako to fyzické. Preto ak máte možnosť vo vašom okolí cvičiť jógu s kvalifikovanou lektorkou alebo lektorom, určite to vyskúšajte. Ak však trpíte nejakým zdravotným problémom, cvičenie jógy konzultujte s vašim lekárom.

Yogaday

Jóga a meditácia ako také sú spojené nádoby, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Meditovať môžete pred cvičením alebo po ňom. Netreba však zabúdať, že joga v tom hlbšom slova zmysle je určitým stupňom hinduizmu. Samotní hinduisti sú pri technikách jogy opatrní, aby si nepoškodili.

Je na vás akou cestou sa vyberiete. Či budete jogu brať len z povrchu a cvičiť techniky, ktoré vám pomôžu zlepšiť fyzické zdravie, alebo sa vydáte smerom, ktorý s našou kultúrou možno nemá nič spoločné, je len vaše rozhodnutie. V nasledujúcich riadkoch vám predstavujeme rôzne postupy a cviky, ktoré pomáhajú pri rôznych neduhoch. Či ich využijete alebo nie je len a len na vás.

Čo je meditácia a aké sú jej účinky?

Po anglicky sa meditácia označuje ako mindfulness. Jedná sa o techniku, pri ktorej sa zastaví čas a vy si zostríte svoje zmysly a precítite naplno prítomný okamih. Vaše telo sa prostredníctvom meditačných techník dostane do rovnováhy a dáva do poriadku nervové vnímanie človeka. Výsledkom správnej meditácie potom je:

  • uvoľnenie a harmonizácia
  • posilnenie zdravia a imunitného systému
  • lepšia regenerácia buniek
  • zlepšenie koncentrácie a trpezlivosti
  • podporenie kreativity
  • zmena (k lepšiemu) pohľadu na život

sipka Ak neviete ako začať a chcete mať meditáciu smerovanú na vyriešenie nejakého problému, skúste vyhľadať konkrétu meditáciu na YouTube.

Ako začať meditovať?

  1. Pokúste sa upokojiť a sadnúť si niekde do ticha, kde sa budete cítiť bezpečne a samozrejme nebudete nikým a ničím rušený.
  2. Vaše miesto si môžete vylepšiť arómalampou, kvetmi, či sviečkami.
  3. Dodržujte v meditovaní pravidelnosť: meditujte pri východe alebo pri západe slnka.
  4. Sadnite si, zavrite oči a ruky si voľne položte vedľa tela. Ak si viete sadnúť do tureckého "tzv. lotosového" sedu, ruky voľne položte na kolená.
  5. Nadychujte sa pomaly nosom a vydychujte pomaly ústami. Pri každom nádych si simulujte prílev pozitívnej, novej a životodarnej energie. S každým výdychom sa zbavujte ťažkých myšlienok.
  6. Dýchanie prevádzajte v pravidelnom rytme a postupom času do tejto techniky pripnite aj zadržanie dychu na pár sekúnd.
  7. Pri nádychu si môžete niečo pekné priať, prípadne si niečo manifestovať alebo sa sústrediť na afirmáciu.
  8. Počas meditovania skúste vašu myseľ prestať počúvať, i keď sa vám hlavou bude víriť mnoho myšlienok, zvukov, okamihov a pod.. Potom sa vaša myseľ postupne upokojí a bude sa sústrediť len na to podstatné.
  9. Prevádzajte meditáciu každý deň v rovnakom čase. Jej trvanie sa môže postupne navyšovať. Po meditácii sa môžete pustiť do cvičenia jogy.

sipka Bližšie informácie o formách meditácie nájdete aj v našom článku.

Jóga alebo joga - názvy pozícií

Podľa PSP sa slovo jóga malo používať bez dĺžňa. Je to preto, že toto slovo preniklo do európskych jazykov prostredníctvom anglického a francúzskeho jazyka, kedy sa dĺžeň vynechal. Zas v starej Indii, odkiaľ cvičenie joga pochádza, sa totižto slovo joga písalo úplne inak. Takto: ýóga.

Názvy pozícií jogy sa rôznia. NIektorí cvičitelia ich uvádzajú v indickom jazyku alebo ich pomenovanie je odvodené od názvu pozície. Medzi základ jogových asán patria predklonové a záklonové, úklonové a torzné, ako aj rovnovážne a obrátené polohy. V nasledujúcich bodoch si môžete prečítať, ako sa základné cviky v joge označujú:

  • Tadasana - pozícia Hora
  • Utkatasana - pozícia Stolička
  • Adho Mukha Svanasana - pozícia Pes s tvárou dolu
  • Virabhadrasana I. - Bojovník I.
  • Trikonasana - pozícia Trojuholník
  • Vrksasana - pozícia Strom
  • Setu Bandha Sarvangasana - pozícia Most
  • Plank - pozícia Doska
  • Urdhva Mukka Svanasana - pozícia Pes s tvárou hore
  • Savanasana - pozícia Mŕtvola
  • Súrja Namaskar - pozícia pozdrav slnku

yoga Foto: Pixabay

Pozdrav slnku (Sun Salutation)

Jedna z najznámejších pozícií jogy je pozdrav slnku. Do praxe sa dostala asi v 30-tych rokoch 20. storočia, ako symbol nového dňa. Medzi výhody tejto pozície by sme mohli zaradiť: zahriatie organizmu, lepšie prebudenie tela do dňa, posilnenie svalov a kĺbov, synchronizáciu dychu, tela a mysle. Ako správne cvičiť pozdrav slnku nájdete na tomto odkaze.

Jóga - šport na doma: jogové cviky, jogamatka

Jóga pre začiatočníkov

Pred cvičením sa oblečte do pohodlného úboru, v ktorom vás nebude nič ťahať a pripravte si podložku na cvičenie zvanú jogamatka. Ak prvýraz cvičíte jogove cviky, dávajte si pozor, aby ste sa nezranili. Odporúčame začínať s jednoduchšími pozíciami, ktoré vám ukážeme v nasledujúcom videu.

Jóga na chrbticu i pre deti

V nasledujúcom videu si môžete zacvičiť jogu zameranú na chrbát.

Ashtanga jóga a jej účinky

Tento typ jogy je tradičnou metódou, ktorá lieči telo a myseľ prostredníctvom dychových a fyzických cvičení. Ashatanga joga je vhodná pre seniorov, mladých, chorých i zdravých ľudí. Cvičenie sa obvykle začína pozdravom slnku a ukončuje sa relaxačnou pozíciou. Medzi tým cvičíte rôzne pozície Asany, pri ktorých sa učíte aj správne dýchať. Ashtanga joga sa skladá zo 4 sérií:

  • 1. séria detoxikuje ľudské telo, označuje sa ako Yoga Chikitsa
  • 2. séria uvoľňuje napätie, úzkosť a ďalšie psychické a emočné blokády, označuje sa ako Nadi Shodana
  • 3. a 4. séria pracuje už s dosť náročnými balančnými pozíciami a sekvenciami a volá sa Sthira Bhaga
Počas cvičenia Ashtanga jogy sa kladie dôraz na spojenie dychu s pohybom, tzv. vinyasa, čo v praxi znamená, že ku každému jednému pohybu v Asane je priradené aj špecifické dýchanie (nádych a výdych). Ak by ste sa dokázali naučiť všetky 4 série a vedeli by ste pri tom aj správne dýchať, môžete svoje telo krásne detoxikovať, spevniť a ozdraviť.

Hormonálna joga (HJT)

Tento typ jogy pozostáva zo zostavy dynamického cvičenia počnúc od základných jogových pozícií, cez intenzívne dychové techniky a tibetské energetické techniky, cez gestá rúk (muder) končiac pri bandh, čo je systematické uzatváranie energetických tokov v tele. HTJ je terapia, ktorá stimuluje žľazy s vnútorným vylučovaním (vaječníky, hypofýza, štítna žľaza, prištítne telieska a nadobličky).

joga Foto: Pixabay

Počas cvičenia HTJ sa môžete tešiť na dve kolá, ktoré pozostávajú zo zahrievacieho a hlavného kola. Hormonálnu jogu cvičte maximálne mesiac. Viac informácií o tomto type cvičenia nájdete aj TU.

 

Komentáre

Pridať komentár


Diskusné príspevky vyjadrujú názor ich pisateľov a prevádzkovateľ tohto portálu za ne nenesie zodpovednosť



SÚVISIACE ČLÁNKY

robot

Ako vybrať robotický vysávač: informácie a základné kritéria

Robotický vysávač je samochodným typom vysávača, ktorý zbiera nečistoty po vašom dome. Jednoducho sa nabíja a používa.

mojito

Ako si namiešať domáce Mojito - recept a ingrediencie

Mojito (čítaj mochito) je jednoduchým a sviežim alkoholickým i nealkoholickým drinkom. Spoznajte skvelé recepty na prípravu tohto letného...

rodc

Ako zistiť rodné číslo - formát a z čoho sa skladá?

Rodné číslo je unikátny osobný údaj jednotlivca. O tom, kde môžete nájsť rodné číslo, aký je jeho formát a mnohé ďalšie informácie, sa...